top of page

Tillid i Danmark 2024

  • jacob2214
  • 21. jun. 2024
  • 1 min læsning

Opdateret: 3. apr.


Tilliden til samfundets bærende institutioner og det politiske system er faldet siden pandemien. Det skyldes bl.a. voksende økonomisk utryghed i en del af befolkningen, der blev skabt i de foregående år med højinflation. En supplerende årsag er voksende bekymringer for bl.a. det offentlige sundhedsvæsen og ældrepleje.

En anden del af forklaringen handler om politiske beslutninger, som efter vælgernes opfattelse er blevet taget uden tilstrækkelig dialog med befolkningen. Kun 15 pct. af befolkningen synes at regeringen er god til at føre dialog med borgerne forud for vigtige beslutninger og politikerne i kommunerne får nogenlunde samme skudsmål.

Sådan lyder nogle af resultaterne af en omfattende, empirisk undersøgelse af tilliden i Danmark, som TrygFonden har gennemført med hjælp fra professor Jørgen Jørgen Goul Andersen og Dansk Kommunikation.

Selvom tilliden har været faldende, vil det være en overdrivelse at tale om en tendens, og der er ikke grundlag for at fastslå, at der skulle være tale om en nedadgående spiral, som i andre lande.

Tillid i Danmark 2024 kortlægger også udviklingen i danskernes tillid til hinanden, udviklingen i lovmoralen og misbrug af politiske tillidshverv. 

Rapporten kan hentes her: https://www.tryghed.dk



1 Comment


Guest
May 28

Et fascinerende perspektiv på tillid i Danmark! Som supplement til jeres analyse vil jeg gerne tilføje nogle interessante observationer om hvordan tillid manifesterer sig i danske forretningsrelationer og handelspraksis.


Tillid som konkurrencefordel i dansk e-handel


Danmarks høje tillidsniveau har skabt et unikt økosystem for online handel, hvor forbrugere er mere tilbøjelige til at handle hos mindre, lokale webshops. Dette skiller sig markant ud fra andre lande, hvor mistillid ofte driver forbrugere mod store internationale platforme. Danske forbrugere stoler oftere på mindre virksomheder og deres produkter - som for eksempel specialiserede håndværksprodukter - selv når de kommer fra mindre kendte leverandører.


"I Danmark ser vi en tendens hvor 67% af forbrugerne er villige til at købe fra lokale webshops de aldrig har…

Like

mob 24 65 60 44

©2019 by Dansk Kommunikation.

bottom of page